Sunday, June 2, 2013

බුද්ධ ගයා බෝධිය දුටුගැමුණු රජ සිට වීද?

ඉන්දියාවේ වඳින්නට ඔබ යම් දිනක ගියේ  නම් බුද්ධ ගයාවේ බෝධිය පෙන්නා ඔබට කියන්නේ අන් කිසිවක නොව   එය බුදුන් පිටදුන් බෝධිය බවත් දැනට ඇති බෝධිය අසෝක රජුගේ බිසව විනාශ කිරීමෙන් පසු  වැඩනු අංකුරය බවත්ය. එහත් මේ රටේ අප විසින් නොදත් දේ ලෝකයා නම් මේ සම්බන්ධයෙන් දැන සිටි බව මැනවින් පෙනේ.
1811 බුද්ධ ගයාව දුටු Francis Buchanan මහතා තබා ඇති වාර්තාවේ උපුටා ගැනීම් මෙසේය. 

ගයා නුවර සැලකිය යුතු විශාල ප්‍රමාණයේ පන්සලක් ඇත්තේය. එය Krishna Dwarika නමින් හැඳින්වේ. මෙය එතරම් ප්‍රසිද්ධියක් උසුලන ස්ථානයක් නොවේ. එහෙත් මෙහි සෙනග එක්  රැස්  වන ස්ථානයක් ගොඩ නගා ඇති අතර මෙහි ඔවුන් තම තමන්ට වැදගත් වන්නේයැයි සැලකෙන දේ ගැන කතා බස්  කරති. වන්දනා යෑම, ඒවා සංවිධාන කිරීම්, කාර්ඩ් සෙල්ලම් කිරීම්, ගිරවුන්ට කතා කිරීම් කල හැකි ස්ථාන ආදිය වේ. මෙහි ප්‍රතිමාවන් සෑම ස්ථානයක ම විසිරී ඇති අතර සමහරක් බිත්ති වල අඹා ඇත. 
ඉන් එකක් වැහැරුණු හිස් තුනක් ඇති ආයුධ අතැති භයංකර පිරිමියෙක් නිරුපනය කරයි. මොහු මිනිස් සිරුරක් උඩ නටමින් සිටී. තවත් භයංකර රුපයක් ඇත්තේය.මෙය great mother (ශ්‍රේෂ්ට මව) නම් කර තිබුනත් මෙය නිරායුධ කකුල් 4ක් ඇති ඇත 16 ක් ඇති ඔලු 7ක් ඇති රූපයකි.  සෑම අතකම සතෙකු සහිත බන්දේසියක් වේ. කෑම ගන්නට සැරසුන ස්වරුපයක් දක්වයි. මෙම තැනැත්තා සිරුරු 4ක් උඩ  නටමින් පවතී.  මින් 2නෙකු ඔහු යට දිගාවී පාමුල සිටින අතර දෙදෙනෙකු පෑගෙමින් පවතී. බඳ පටිය සහ ඔටුන්න හිස් කබල් වලින් සරසා තිබේ. ඔටුන්නේ බුදුන් වාඩි වී සිටී. මෙම ප්‍රධාන රුපය වටේට වියරු කාන්තාවන් 8ක් මිනිස් සිරුරු 8ක් උඩ නටමින් සිටී.
බුරුමයේ  පහලවූ සතර බුදුවරුන් Chauchasam, Gnogam, Gaspa, සහ Godama ලෙසද සිලෝනයේ සහ Kakusandee,  Konnagammeh, Kaserjeppe  සහ  Gauthama  ලෙස දක්වයි.
නමුත් සන්නාසීන් මේ බුදුවරුන් 4 නමට මහමුණි, චන්දමුණි, සකයමුණි සහ ගෞතමමුණි ලෙස දක්වයි.
මෙවැනි අය තවත් සිටී. බුද්ධ යනු මේ සියල්ලන් හැඳින් වීමට යොදන පොදු නමකි. එම නිසා බුදු කෙනෙකු අසවල් අසවල් කාලයේ උපන්නේය, අසවල් අසවල් දේ කළේය යන්න නිශ්චිතව කිව නොහැක.
Awa වලින් පැමිණි පුද්ගලයින්  මෙම පන්සල Padripuk හි අසෝක රජ විසින් සාදන ලද බවත් දක්වන අතර ඇතැම් Awa හි පුද්ගලයින් මෙම පන්සල ගෞතමයන්වහන්සේ වෙනුවෙන් නොව ඊට පෙර පහලවූ මහමුණි වෙනුවෙන් ඉදි කල බව කියන ලදැයි  දක්වා තිබේ.  මෙම පන්සල බොහෝ කාලයක් තුල වරින් වර ප්‍රතිසන්ස්කරනයවී ප්‍රධාන ආගම් මධ්‍යස්ථානයක් ලෙස පැවතුන බවට සිතිය හැකි අතර ඒ අනුව Awa හි දුතයන් මහාබුද්ධ ලෙස හඳුන්වනවා විය යුතුය.

මෙම පන්සලේ බටහිර පැත්තට වන්න ගොඩනැගිල්ලට පිටි පසින් මලුව විශාල වන අතර එම පෙදෙසේ pipal (ඇසතු)  ගසක් තිබේ. සාමාන්‍යයෙන් පුද්ගලයන් කියන්නේ බ්‍රාහ්මණය විසින් මෙය සිටවා ඇති බවය. එහෙත් ගෞතමයන්වහන්සේ වන්දනා කරන අය විසින් මෙම ගස සිටවා ඇත්තේ පොලවේ මධ්‍ය ලක්ෂයේ බවත් මෙයට බෝධි මණ්ඩලය ලෙස කියන බවත් දක්වයි. මෙම ගස සිංහලද්වීපයේ Dugdha Kamini නම් රජ කි ව 1811ට වසර 2225 පෙර සිටවූ බව ඔවුන් පවසයි. ((එනම් මෙයට වසර 2426 කට පෙර දුටුගැමුණු රජ).  එනම් ඔවුන්ට අනුව මෙම බෝධිය සිටවා ඇත්තේ   පන්සල සාදන්නට වසර 125 කට පෙරය. මෙම ගස සරුවට වැ
ඩී  ඇති අතර මෙහි වයස වසර 100 ඉක්මවා යන්නේ නැත. මෙවැනිම වූ  බෝධියක් මෙම  ස්ථානයේ පන්සල සම්පුර්ණ ලෙස මීට පෙර තිබෙන්නට ඇත.

The terrace enlarges behind the temple, towards the west, and forms an area, on which growing the Piple tree, which the orthodox suppose to have been planted by Brahma. The worshipers of Gauthama  on the contrary assert, that it is placed exactly in the centre of this earth, and call it bodhi durma. They say it was planted by Dugdha Kamini King of Sinhaladwip 2225 years before the year of our Lord, 1811, that is according to them 125 years before the building of the temple.  The tree is in full vigour, and can not in all probability exceed 100 years in age; but a similar one may have existed in the same place when the temple was entire.
(Eastern India, 68-77 p)ඉන් පසු Alexander Cunningham  විසින් සිය වාර්තා වල මෙසේ දක්වා තිබේ.
Hweng Tswang ගේ වාර්තාව අනුව මෙම බෝධිය මුලින්ම කපා දැමුවේ අසෝකය. එහෙත් ආශ්‍චර්යමත් ලෙස එය ප්‍රකෘති  තත්වයට පත් විය. එය අසෝකාගේ බිරිඳ යලි කපා දැමීය. නැවතත් ආශ්‍චර්යමත් ලෙස එය ප්‍රකෘති තත්වයට පත් විය. ඉන් පසු Sasanga මෙය කපා දමා මුල් උදුරා දමා ගින්නෙන් පුළුස්සා දැමීය. ඉන් පසු මෙයට උක් යුෂ ඉසීය. එසේ කරනු ලද්දේ සම්පුර්ණයෙන් මෙය විනාශ කර සලකුණක් හෝ ඉතුරු නොකිරීමේ අරමුණෙනි. ඉන් මාස කීපයකට පසු Purna Warma රජ එළදෙනුන් 1000 ක ගේ කිරි මෙහි මුල ප්‍රාණවත් කළේය. එක රැයක් තුලදී අඩි 10 කින් ශාකය නැවත වැඩුනි. නැවත වරක් ගස කපාවියයි බියෙන් Purna Warma රජ මෙය අඩි 24 ක් උස තාප්පයකින් වට කළේය. Hweng Tswang ගේ කාලය වන වටත් ආදී 20 ක උසින් මේ තාප්පය වූ බව දැක්වේ. ඉන් පසු මේ ගස ගැන වාර්තාව සැපයෙන්නේ Buchanan ගෙනි. 1811 මෙම ගස සරුවට වැඩී  ඇති අතර මෙහි වයස වසර 100 ඉක්මවා යන්නේ නැති බවත් මෙවැනිම වූ  බෝධියක් මෙම  ස්ථානයේ පන්සල සම්පුර්ණ ලෙස දක්නට ඇති කාලයේ තිබෙන්නට ඇති බවත් ඔහු කියා ඇත්තේය.
(එහෙත් Buchanan ගේ වාර්තාවේ මෙම චෙදයේම ඇති මෙම බෝධිය සිහලදීපයේ රජ සිටවූ කොටස ගණනයට නොගෙන තිබේ. එය ඔහු විසන් මෙම බෝධිය බුදුන් පිටදුන් බෝධිය යන ඔහු ගේ මතය ඉදිරිපත් කිරීමේ බාධාවක් නිසා විය යුතුය. )
1862 දෙසැම්බරයේ බොහෝ සෙයින් දිරාපත්ව තිබු මේ ශාකය තමා දුටු බව පවසයි බටහිර පැත්තට නැඹුරුව ශාකා තුනක් සහිත එක්  විශාල අත්තක් පමණක් කොළ පැහැ වී තිබුණි. නමුත් අනෙක් අතු සියල්ල අජීවීව දිරාපත්ව ගොස් තිබුණි. (එම යුගයේ peppe විසින් ශාකය දිරාපත්ව අවසාන අදියරයේ තියෙන විට ගන්නා ලද චායා රුපයක් Archeological Survey 1, 5p හි පල කර තිබේ) 1871 දී මෙම බෝධිය Cunningham නැවතත් දුටු බව පවසයි. 1875 මෙම ශාකය සම්පුර්ණයෙන්ම දුටු බව ඔහු ලියා තිබේ. ඉන් සුළු කලකට පසු 1876 ඉතිරිවී තිබු ශාකයේ කොටස් කුනාටුවකට අසුවී බටහිර පැත්තෙන් පිහිටි තාප්පය උඩට කඩා වැටුණි. ඉන්පසු තවදුරටත් පැරණි pipal (ඇසතු ) ගස දක්නට නොවීය.කෙසේ වෙතත් බොහෝ ඇට මෙම ශාකයෙන් එකතු කරගෙන තිබුණි. එම ඇටයකින් පැන නැගුනු පැලයක් නැවතත් කලින් බෝධිය තිබු ස්ථානයේම සිටවා ඇත්තේය.

(In December 1862, I found this Tree '' very much decayed''; one large stem to the westward with three branches, was still green, but the other branches were bark less and rotten. I next saw the tree in 1871 and again in 1875 when it had become completely decayed, and shortly afterwards, in 1876, the only remaining portion of the Tree fell over the west wall during a storm, and the old Piple Tree was gone. Many seeds, however , had been collected  and young scions of the parent tree were already  in existence to take this place. (30p, Mahabodhi or the great Buddhist Temple Under The Bodhi Tree at Buddha Gaya,  by Alexander Cunningham).
 

ශාක්‍ය මුනි විසින් පිටදුන් ඇසතු රුක ගැන පැරණිම වාර්තාව මුණ ගැසෙන්නේ Hweng Tswang ගෙන්ය.(Beal's siya 11 116p).
සදාකල් පවතින වජ්රාසනයට උඩින් පිහිටා ඇති බෝධියත් ඇසතු ගස ද  එකකමයි ඔහු පවසා තිබේ. මෙහි පොත්ත කහ පැහැති සුදු පැහැයකින් යුක්ත බවත් කොළ සහ රිකිලි තද කොළ පැහැයකින් යුක්ත බවත් බෝධි මණ්ඩලය ලෙස මෙම ස්ථානයට (bodhi durma ) හඳුන් වන බවත් දක් වයි. (බුද්ධ ගයාවේ වජ්රාසනය කියන්නේ මල් ආසනයකටය. එහි වැඩ සිට බුදුන්වහන්සේ බුද්ධත්වය ලැබීයයි අපට නම් විශ්වාස කල නොහැක). මෙම බෝගස අවස්ථා කීපයකදී කපා ඇති බවට සැකයක් නැත.බෝධියට සිදුවූ මෙවැනි විපත් කීපයක්ම අපට දැක ගන්නට ලැබී තිබේ.
 

කි. ව 670 දී Hwul Lun නම් සංචාරකයා පවසා ඇත්තේ මහාබෝධි පන්සල නිමවා ඇත්තේ ලංකාවේ රජ කෙනෙකු විසින් නිමවා ඇති එම රටේ (ලංකාවේ) මුල් යුගයේ භික්ෂුන්වහන්සේලා වැඩ සිටි එකට සමාන ලෙස බවය. ලංකාවේ රජ කෙනෙක් මහාබෝධි පන්සල ඉදිකිරීමේදී පාලකයා ලෙස කටයුතු කල බවය.ටිබටයේ ලලිතකළා අනුවාදයට අනුව බුදුන් පිටදුන් උරුවෙල ගමට කිට්ටුව උරුවෙල නම් කැලාවක් තිබේ. වර්ෂා කාලයට නේරංජරා ගඟ ක්ෂණික ලෙස  උතුරා යනු ලැබේ. මෙය සෑම අවස්ථා වකදීම විශාල ගංවතුරකට හේතු වේ.එහෙත් සුද්දන් විසි යටත් විජිත යුගයේ බුද්ධ ගයා බෝධිය අසල ඇති උරෙල් නම් ගම උරුවේලාව ලෙස ගෙන තිබේ. උරුවෙලාව නමින් හැඳින්වෙන පෙදෙස් ලංකාවේ නම් මුල සිටම පිහිටා ඇති බව පොත් පත් වලින් සොයා ගත හැක. (Mahabodhi or the great Buddhist Temple Under The Bodhi Tree at Buddha Gaya,  by Alexander Cunningham).
පුජාවලියට අනුව ගොතම බුදුන්වහන්සේගේ ධාතු පිරිනිවන් පාන්නේ උන්වහන්සේ පිටදුන් බෝධි මූලයේය. එහෙත් ඉන්දියාවේ එවැනි බුදුන්වහන්සේ පිටදුන් බෝධි මුලයක් නොමැති බැවින් එම බුද්ධගයා බෝධි මුලයේ ධාතුන් පිරින්විය නොහැකිය. ඒ අනුව බුද්ධගයාවේ බෝධිය බුදුන් පිටදුන් බෝධිය ලෙස පිලි ගත නොහැක. සෙල්ලිපි වලට අනුව දුටුගැමුණු රජු බුදුන් දුටු කුමාරයෙකි. වන්දනාකරුවන් කියූ  පරිදි සිහලදීපයේ දුටු ගැමුණු රජ තුමා මෙම බුද්ධගයාවේ බෝධිය සිටවී නම් , බුදුන් පිටදුන් බෝධිය මෙන්ම මෙම බෝධියද  බෞද්ධ වන්දවන්දනාකරුවන් විසින් වන්දනාමාන කරන්නට ඇත. අපේ ඉපැරණි පොත පත ගිනිතබා විනාස කර දමා ඇති බැවින් අපේ සැබෑ ඉතිහාසය අපට අහිමි වී ඇත්තේය. බොහෝ පිරිසක් ඉතිහාසය කියවා ගන්නේ මහාවන්ශයෙනි. එවැන්නන්ට සත්‍ය අවබෝධ කර ගන්නට බොහෝ අපහසු වී තිබේ. ගෞතම බුදුන්වහන්සේගේ කාලයේ ලංකාවේ අමනුෂ්යන් සිටියායි මහාවංශය කියතත්
ගෞතම බුදුන්වහන්සේගේ කාලයේ මේ රටේ අනුරාධපුර නගරයේ ථූපාරාමය නම් ආරාමයක්  තිබුණු බවත්, විශාලා  නම් නගරය ක්ෂමතලාක විල අසල පිහිබවත් කාශ්‍යප බුදුන්වහන්සේගේ කාලයේද විශාලානුවර පාචීනාරාම නම් විහාරයක් වුනු බවත්  දීපවංශයේ දැක්වේ. සුද්දන් විසින් මහාවන්ශයෙන්ම යටත්විජිත යුගයේ ඉතිහාසය ඉගැන්වූ බැවින් වෛද්‍ය විද්‍යාවට එකඟ නොවුනත් සිහල ජාතිය සතුන් සමග සංවාසයේ යෙදෙන විකුර්ති කාමාශාවක්  ඇති කාන්තාවකගෙන් පැවත එන බව අවාසනාවකට දෝ අප  පිළිගෙන තිබේ. 


 (සටහන සුභාෂිනී කුමාරි)

10 comments:

  1. ඉන්දියාවේ පෘථිවියේ මධ්‍ය ලක්ෂය ඇත යන විශ්වාසය ඇවිත් ඇත්තේ ජෛන දහමේ බලපෑම නිසාය.

    ReplyDelete
  2. නිවැරදි කිරීම
    1.බුරුම ජාතිකයින් සිව් බුදුවරුන්ට කියන්නේChauchasam, Gnogam, Gaspa, සහ Godama
    2. 1875 මෙම ශාකය සම්පුර්ණයෙන්ම දිරාපත්ව තිබුණු දුටු බව (Cunningham ගේ ප්‍රකාශය)

    ReplyDelete
  3. Can you pl. tell me,what is the earliest report on Ashoka and Buddhagaya other than Mahawansa.What is the time period of Hweng Tswang's report?

    ReplyDelete
  4. The earliest mention of monastery of BuddhaGaya was by Fa Hian in A.D.409,
    Hweng Tswang in A.D .63o
    Huwi Lun in A.D. 670
    Hweng Tswang and huwi Lun wrote the monastrey was built by a Ceylon king

    Rathna pala , pali scholar of ceylon writes This one of the 840000 shrines erected by Sri dharma Aoka ruler of the world at the end of the 218th year of Buddha's annihilation in which Bhagawan tasted milk and honey, (A.D 1305)(But no mention of Buddha's enlightenment at this place.

    Then Hla Oung (From Burma)around year 667 writes: Of the 84000 shrines of the great King Dhamma Asoka who ruled over Zamboodwip island when 218 year collapsed since the Lord's religion came into assistance, Payathabat a temple built on the spot where Buddha took a meal. (Again not mentioned of enlightenment)

    These records were all translated by English people, so that we encounter another problem they translated jambudeepa as India, In ancient days Hindu called North India as Jambudeepa, and part of heladeepa was introduced as Jambudeepa island by our ancient. manuscripts.

    ReplyDelete
    Replies
    1. When considering above written documents we can say Jambudeepa was ruled by king Dhamma Ashoka at that time.

      But as per my knowledge in the Indian history there were no king was named as Ashoka on that era except the mention on Mahawansa. Evan the name of Ashoka was mentioned on 'Sel lipy' as "devanapiyadassi".

      I think it indicate that Ashoka was a king of Heladiwa (some times Deva Helaya )and all the Indian temples now we visit were made by a King Devana Piya dassi,some time may be a sinhala king.
      Please correct me

      Delete
  5. I share the same opinion. But we have to read more books to clarify this.The Kings of Mauryan Kingdom, mentioned in Bhagawatha Purana not lived in 3rd B.C. But the translation of these Puranas by English officers mislead the whole world. By now many Indian historians assembled enough facts to understand this.

    ReplyDelete
  6. As it was said that it was built by Asoka of Padripuk, We have to find out where Padripuk actually was?

    ReplyDelete
  7. Well done.

    Dear Friend,

    pls refer about boo tree ficus religiosa. it is exotic.

    think about aliens.
    More about rawana
    regards.

    ReplyDelete
  8. What you think about indian ancient ruins?

    ReplyDelete