Tuesday, May 22, 2012

මහාසම්මත රජු, සූර්‍ය වංශය, ශාක්‍ය වංශය හා හෙලබිම

මේ හෙලදිව පළමුවන රජු වුනේ මහා සම්මත මනු රජතුමානේ. ගොවි තරුණයෙක්ව ඉද සියළු දෙනාගේ කැමත්ත මත මනු තරුණයා මහා සම්මත මනු විදියට සියළු දෙනාගේම කැමත්තෙන් ඒ කියන්නේ මහා සම්මතයෙන් හෙළ අසුර අධිරාජ්‍යෙය් පළමු රජු විදියට රජවෙනවා. 
 

 සිව්හෙළේ පළමු රජු ලෙස හැඳින්වෙන මහාසම්මත මනු රජු අංගම් සටනේ ශූරයෙක් බවට ඉතිහාසය තතු කියයි. මහා සම්මතයෙන් රටට රජ කෙනෙක් තෝරන අවස්ථාවේ, මාතර(අද) සිට පැමිණෙන මනු අන් සියල්ලන් පරදවා තම දස්කම් පෙන්වා මහජන මතයට අනුව රටේ කිරුළට හිමිකම් කියයි. අපේ සටන් කලාව ගැන පළමුව අසන්නට ලැබෙන්නේ මනු රජු ගැන සඳහන් විස්තර වලිනි.

පුරාණයට අනුව පලවෙනි රජ කෙනෙකු ‍තෝරා ගන්න එදා ගෝත්‍රික ජනයා අඩබෙරයක් රට පුරා යවයි.
අනබෙරය
සියලු අංගං සටන් දන්නා,
සියලු කරදරවලින් හෙලය බේරාගත හැකි,දහිරියෙන් බලයෙන් රාජ්යන කිරීමට හැකි,කෙනෙක් ඉන්නවානම් වරෙල්ලා ඉහත අණබෙරයට සවන් දුන් රුහුණේ ගොවියෙක් වූ මනු නැමැත්තා මඩ සෝදාගෙන පැමිණ දැවැන්ත කණුවක් සිටුවා ඒ මත තනි කකුලෙන් සිටගෙන සිට බිම සිටින දුනුවායින් 16ක් හී තල වලින් විදින විට ඊතල කැපී නෙළුම් මලක හැඩයට බිමට වැටෙන ලෙස එම හීතලවලට කඩුවෙන් පහර දෙයි. මෙසේ දස්කම් දැක්වූ මහා සම්මත මනු නම් පළමුවෙන ගෝත්‍රික රජු ලෙස බිහිවෙයි

අරිසෙන් අහුබුදු ශූරීන් පවසන ආකාරයට මනු රජු තමන්ගේ රාජධානිය විදිහට තෝරාගෙන තියෙන්නේ මන්නාරමයි (මනු+ආ+අරම=මන්නාරම). වසර ලක්ෂ ගණනක් පැරණි 'ආදම් ගේ පාලම' නමැති ගල් පාලම මන්නරමට සම්බන්ධ වීම වාගේම පුරාණ මානවයින්ගේ මිනීඇට සහිත බඳුන් වළලා තිබී හමු වූ ස්ථානයක් වන 'පොම්පරිප්පුව' මන්නාරමට ආසන්නව පිහිටා තිබීම වැනි සාධක නිසා මන්නාරම යනු ඓතිහාසික වශයෙන් වැදගත් ස්ථානයක් කියලා විශ්වාස කළ හැකියි. මේ පිළිබඳව "වර්ගපූර්ණිකාව" නම් පුස්කොල ග්‍රන්ථයේ මේ බව සඳහන් වේ.

 මහාසම්මත රජු පිලිබදව ත්‍රිපිටකයේ දීඝ නිකායේ  අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේද සදහන්ව ඇත. "වාසෙට්ඨය, එවිට ඒ සත්වයෝ ඔවුන් අතුරෙන් යමෙක් ඉතා උතුම් රූප ඇත්තේ වී ද, ඉතා මහත් ආනුභාව ඇත්තේ වී ද, ඒ සත්ව තෙම ප්‍රකාශ කටයුත්ත හොඳින් ප්‍රකාශ කිරීමට ද, ගැරහිය යුත්තහුට හොඳින් ගැරහීමට ද, නෙරපිය යුත්තහු නෙරපීමට ද යෙදුවේය. ඒ සත්වයාට ඇල් වී වලින් කොටසක් දුන්නාහුය. එසේ මහජනයා විසින් සම්මත කරන ලද්දේය යන අර්ථයෙන් මහා සම්මතත කියා පළමුවන නාම (ව්‍යවහාරය) ඇතිවිය."
මේ මහාසම්මත රජු පහල වන විට ජනයා වගාවට හුරු වී සිටි බව අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රය මගින්ද තහවුරු වනු ඇත.  ඒ නිසා මනු ගොවියෙක්ව සිටි බව පිලිගත හැක. එමෙන්ම මනු රජුට තමන්ගේ අස්වැන්නෙන් කොටසක් දීමට ජනයා පෙලබුනු බව අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේ දැක්වේ."ඒ සත්වයාට ඇල් වී වලින් කොටසක් දුන්නාහුය" ඒ ලොව පලමු බදු නීතිය වන බවට සැක නැත.
මනු රජුගෙන් ආරම්භ වෙන මනු රාජවංශය රජවරුන් 28 දෙනෙකුගෙන් සමන්විත වේ. ඒ රාජවංශය මෙසේයි.

  1. මහා සම්මත මනු
  2. රෝජ
  3. වරරෝජ
  4. කල්‍යාණ
  5. වරකල්‍යාණ
  6. උපෝසථ
  7. මහා මන්දාතු
  8. වරමන්දාතු
  9. චේතිය
  10. චේතියගේ පලමු පුත්‍රයා
  11. චේතියගේ දෙවන පුත්‍රයා
  12. චේතියගේ තෙවන පුත්‍රයා
  13. චේතියගේ සිව්වන පුත්‍රයා
  14. චේතියගේ පස්වන පුත්‍රයා
  15. මහා මුචලින්ද
  16. මුචලින්ද
  17. පළමුවන සාගර
  18. දෙවන සාගර
  19. භරත
  20. රුචි
  21. සුරුචි
  22. පතාප
  23. මහා පතාප
  24. පහද
  25. සුදස්සි
  26. නෙරුප
  27. මහා නෙරුප
  28. අසිරිමත් 
මහා සම්මත මනු රජුගේ සිට මහා මන්දාතු රජු(ඇතැම් තැන්වල හිරණ්‍ය කාශ්‍යප ලෙසත් හදුන්වා ඇත)  දක්වාම මේ හෙළ අසුර අධිරාජ්‍යෙය් රජවරු පත් වුනේ සියළු දොනගේම කැමත්තෙන්, මහා සම්මතයෙන්. රටේ ජනතාව තීරණය කරලා සුදුසු කම් සම්පුරණ කර තිබු හොදම පුද්ගයා රටේ රජු විදයට පත් කලා. නමුත් එහෙම වුනේ හිරණ්‍ය කාශ්‍යප රජුසමය දක්වා පමණයි. හිරණ්‍ය කාශ්‍යප රජු විශ්ණුගේ නරසිංහ අවතාරය විසින් මරා දැමීම මෙයට හේතුවක් වුණා. මේ ගැන තව දුරටත් විස්තර ඇතත් අදාල කාරනය මතු කිරීම සදහා මෙය මෙතනින් නවත්වමි.

දැන් බලමු ශාක්‍ය වංශයේ ආරම්භය ගැන කුමක් සදහන් වීද කියා.
“ආදිච්චා නාම ගොත්තේන සාකියා නාම ජාතියා”යී
වදාරනලද්දේ මැ යැ. එහෙයින් බුදුහු සූර්යවංශ ඇති සේකැ. සූර්ය්යථ පුත්රන වූ මනු රජ තෙමේ මහා ජනයන් විසින් සම්මත වන බැවින් මහා සම්මත නම් වැ මුළු දඹදිවට එක් රජ වී යැ. ඔහු මුඛයෙන් දිව මහනෙල් සුවඳ වෑහෙයි. ශරීරයෙන් විදුලිය කලබක් බඳු රශ්මි නික්මෙයි. ආකාශයෙහි පලක් බැඳැ හිඳිනේ යැ. සියලු ලෝක වාසි වූ සත්ත්වයන් පුත්රහ ස්ථානහෙහි තබා පරිපාලනය කොටැ අසංඛ්යසයක් හවුරුදු රාජ්ය් කෙළේ යැ. එහෙයින් ඔහු ගේ වංශය ද ඔහු විසින් අභිසම්මත වී යැ. ඒ වංශ නැමැති සාගරය නුවණ නැමැති පසුරින් පිහිනා අනේක කවීචර සහස්රැයෝ පරතෙර නො දැක්කැ හෙති."

(උපුටා ගැනීම සිංහල බෝධි වංශය)
බෝධිවංශය මෙහිදී දඹදිව ලෙස හදුන්වා දීම නිසා වර්ගපූර්ණිකාව හා ගැටීමක් තිබුනු නමුත් දඹදිව ලෙස හදුන්වන්නේ හෙලදිව බව නිවැරදිව සාධක සහිතව එලි වීමත් සමග ඉතිහාසය ලියා  තිබූ ඒ ඉතිහාස ග්‍රන්ථ දෙකේ ගැටීම විසදාගැනීමට අපි භාග්‍යවන්ත විය. දැන් එලෙස ගැටීමක් නැති බව කිව යුතුය.

මෙහි සිටින මහාසම්මත මනු රජු යනු හෙලදිව පහල වූ රජ තෙම හැර අන් කවරෙක්ද? මෙහි සදහන් සූර්‍ය වංශය යනු කුමක්දැයි රාවණා රජු ගැන දන්නා ඕනම කෙනෙකු දන්නා කරුනකි. රාවනා සූර්‍ය වංශිකයෙකි. හිරු හා සම්බන්ද බොහොමයක් කටයුතු රාවණා කල බවට ඉතිහාසය සාක්සි දරයි.

දැන් සිද්ධාර්ථ බෝධිසත්ව උප්පතිය ගැන සිංහල බෝධිවංශයේ ඇති කරුනු විමසමු.
"මෙසේ සූර්ය්යධ වංශයෙහි මහා සම්මත රාජපරම්පරාවෙන් ආවා වූ ශාක්යන වංශයෙහි ඡාත, නොයෙක් රජදරැවන්ගේ කිරීටයෙහි ඔබන ලද සත් රැවන් නැමැති භෘඞ්ගයන් විසින් සෙවුනා ලද පාපියුම් ඇති, ධෛර්ය්යේ යැ ප්රමඥා යැ වීර්ය යැ යනාදි වූ ගුණ සමූහයනට වාසස්ථාන වූ, නිර්මල වූ ශීල නැමැති ආභරණයෙන් සැරහුණා වූ, ගුණ නැමැති රත්නයනට ආකරයක් වැනි වූ, ශ්රී‍ කාන්තාවට වාසස්ථානයක් වැනි වූ සත්පුරැෂ ගුණයෙන් මවාලූ රෑපයක් බඳු වූ ශුද්ධෝදන රඡ්ඡුරැවන් නිසා අතිශයෙන් නිර්මල වූ ශිලාලඞ්කා් බ රයෙන් අනවරතයෙන් සමලංකෘත වූ, පූර්ව සර්වඥවරයනට කරනලද උපස්ථානයෙන් රැස් කරන ලද කුශල විශේෂයට ආධාර කරනලද සන්තාන විශේෂ ඇති,දිව්යාිඞ්ග නාවක හා සමාන රූප ශෝභා ඇති, ශාක්යනවංශ නැමැති ආකාශයට ශරච්චන්ද්රා රේඛාවක් වැනි වූ, සියලු ලෝකවාසී වූ සත්ත්වයනට සිත්කලු වූ මහාමායා දේවීන් ගේ කුසැ: ශරච්චන්ද්රශයාගේ රශ්මි සමූහයක් සේ ධවල වූ උතූම් වූ හස්තිරාජ විලාසයක් ස්වප්නයෙන් දක්වා නොහරන ලද ස්මෘති ප්රමඥා ඇත්තා වූ ඒ මහා බෝධිසත්ත්ව තෙමේ තුෂිත’පුරයෙන් ච්යුයත වැ අවුත්, දශසහශ්රීා ලෝකධාතු කම්පනාදී වූ විවිධ ප්රාෙතිහාර්ය සහස්රඅයක් පවත්නට පටන්ගත් කල්හි ප්රශතිසනධි ග්රලහනය කෙළේ යැ."


දේව වංශයේ මෙසේ සදහන්ව ඇත.
මහාමුනි නම්වු ශාක්‍ය මුනීන්‍ද්‍රයන් වහන්සේ මහාසම්මත රජහුගේ වංශයෙහි උපන්සේක. මහාභද්‍රකල්පාරම්භයෙහි මහජනයා විසින් සම්මතකරනලද බැවින් මහාසම්මත නම් මනු ජෙන්‍ද්‍රයෙක් විය. රොජය, වරරොජය යන දෙදෙනෙක එසේම කල්‍යාණය. වර කල්‍යාණය, යන දෙදෙනෙක. උපොස්ථය මන්‍ධාතුය යන දෙදෙනෙක. චරය, උපචරය, යන දෙදෙනෙක. වෙති.
යය, මුචලය, මහා මුවලය, යන නම් ඇත්තෝය. මුචලින්‍දය, සගරය, සාගරදෙවය යන නම ඇත්තොය. හරතය. හගීරථය, රුචුය, සුරුචිය, ප්‍රතාපය, මහාප්‍රතාපය, පනාදය මහාපනාදය, යන දෙදෙන දෙදෙනෙක. එසේම සුදර්‍ශනය, මහාසුදර්‍ශනය, නෙරුය, මහානෙරුය, යන අන්තිම දෙදෙන දෙදෙනාද යන මොව්හු මහාසම්මත නරෙන්‍ද්‍රයන්ගේ දරු මුනුබුරු රජදරු‍වෝ වුහ. අසඞ්ඛ්‍යායුෂ වැළදුවාවු මේ අටවිසි මහි පාලයෝම කුසාවතිය, රජගහය, මිර්‍ථලාය, යන නගරයනහි වාසය කළාහයු. ඉක්බිත්තෙන් ඒ රජුන්ගේ පරම්පරානුයාත සියයෙක සපණසක සැටදෙනෙක අසූසැරදහසෙක ඉන් මැත භාගයෙහි සතිස්දෙනෙක දෙතිස්‍ දෙනෙක විසි අට දෙනෙක ඉන් මෑතභාගයෙහි දෙවිසිදෙනෙක අටළොස්දෙනෙක සතළොස් දෙනෙක පසළොස් දෙනෙක තුදුස් දෙනෙක නව දෙනෙක සත්දෙනෙක ඔවුන් කෙළවර සාගරදෙව නම් රජහු පිත් මඛාදෙවනම් රජෙක් විය. එතැන් පටන් මහා සම්මතවංශය නම් පෙරළි (මහාදෙව) මඛාදෙවවංශ නම් විය. මඛාදෙව රජහු ආදි අසූසාර දහසෙක එයින් මඛාදෙව වංශය නම් පෙරළි කෙළවර කලාරජනකපිත් අසෝක නම් රජෙක් විය. ඔහු පිත් ප්‍රථම ඔක්කාක නම් රජෙක් විය. එතැන් පටන් ඔක්කාකවංශය විය. ඔවුන්ගේ දරු මුනුබුරන් අසූසාරදහසෙක එතැන් පටන් ඔක්කාක රජු දකවා සොළොස්දෙනෙක මේ මුනුබුරු රජදරුවෝ වෙන් වෙන්වු නගර‍යන්හි තම තමන් අභිමත පරිද්දෙන් රාජ්‍යානුශාසන් කළාහුය. ඔක්කාකපෘථිවි ශවරයාණන්ගේ ජ්‍යෙෂ්ඨ පුත්‍රවු උක්කාමුඛ නම් රජෙක් විය. නිපුරය, චන්‍දිමන්තුය, සිරිසඦයය, වෙස්සන්තර මහ රජය, චාමිය, සිංහවාහනය. සිංහස්වරය, යන මොව්හු ඔහුගේ දරු මුනුපුරෝය. සිහස්වර මහරජහුගේ දරු මුනුපුරෝ අසූ දෙදහසක් වුහ. ඔහුන් කෙළවර තෘතිය ඔක්කාකරජු කළ ප්‍රිති උදන් හේතුකොටගෙණ එතැන් පටන් ඔක්කාක වංශය නම් පෙරළි ශාක්‍යවංශය විය. ඔවුන්ගේ අන්තිම රජතෙමේ ජය සේන නම් විය. කිඹුල්වත්පුරයෙහි විසූ මොව්හු ශාක්‍යරජහු යයි ප්‍රකටවුවාහුය. එම කිඹුල්වත්පුර නුවර දෙලක්‍ෂ දෙවිස් දහස් සත්සිය එකුන් සැත්තැවක් රාජ පරම්පරා ගියකල කෙළ වර බුදුකෙනෙකුන්ට මුත්තනුවන් වන්ට පින් ඇති සිංහහනු නම් රජෙක් විය. මෙහු ජයසේන රජහුගේ පුතනුවෝය. ජයසේන රජහුගේ දුහිතෘ තොමෝද යසෝධරා නැමැත්ති විය. දෙවදහ නම නගරයෙහි දෙවදහශාක්‍ය නැමැති භූපාලයෙක් විය. ඕහට අඦන නම් පුත්‍රයෙක. කච්චානා නම් දියනි කෙනෙකැයි දරු දෙදෙනෙක් වුහ. ඒ කච්චානා කුමාරිකා තොමෝ සිංහහනු නම් රජහට මහේසිකාවිය. ඒ යසෝධරා නම් කුමාරිතොමේ අඦන නම් ශාක්‍ය රජහුගේ මෙහෙසි විය.අඦන නම් රජහට මයාය ප්‍රජාපති යයි දුවරු දෙදෙනෙක් හා දණ්ඩපාණිශාක්‍යය සුප්‍රබුඞශාක්‍ය යයි පුත්‍රයෝ දෙදෙනෙක්ද වුවාහුය. සිංහහනු නම් රජහට වනාහි සුධොඳනයධොනොදනය සක්කාදනය සුකෙකාදනය අමිතොදනයයි පුත්‍රයන් පස්දෙනෙක් හා අමිතාය ප්‍රමිතායයි දුවරු දෙදෙනෙක්ද ඇතිවුහ. එයින් අමීතා තොමෝ සුප්‍රබුඞ නම් ශාක්‍ය රජහට අග්‍රමහේ සිකා වුවාය. ඒ මෙහෙසියට භද්දකච්චානා (යසොධරා) නම් දියනියක්ද දෙවදත්ත නම් පුත්‍රයෙක්ද වුහ. මායාය ප්‍රජාපතිය යන කුමාරිකාවෝ සුදෙවුන් රජහට මෙහෙසියෝ වුවාහුය. මේ මහාසම්මත රජහු පටන් සු‍ෙඞදෙන රජහු දක්වා ක්‍රමයෙන් රජ කළා වු සත්ලක්‍ෂ සත්දහස් සත්සිය අනූවක් මහාසම්මත වංශයෙහි වු යථොක්ත හිරුගොත් රජුන් දැක එම වංශයෙහි කෙළවර උපන්නාවු යට කී උභයකුල පරිශුඬ සුඬෝදන රජ හට දා ඒ මහාමායා රැජාණින්ගේ පුත්‍රතෙම පඤ්චමාරයන් නැසිමෙන් සර්‍වඥ වුයේක......
(උපුටා ගැනීම බොධ්‍යාහාරකුලය හෙවත් දෙව වංශය)
 

සාක්‍ය කුලේ ආරම්භය ජයසේනය. ජයසේන ඉහත නම් සදහන් මන්දාතු රජුගේ පරපුරේ පුරුකකි.
සීහහනු නම් ශාක්යස මහරජ හට සුධොදනය ධොතොදනය සුක්කොදනය ඝටිතොදනය අමිතොදනය අමිතාය පමිතායයි කියා කුමාරයන් පස්දෙනෙකු හා කුමාරිකා දෙදෙනෙක්ද යන සත්දරුකෙනක් වූවාහුය. සුපුබුධ ශාක්යරරජහට අමිතා නම් බිසව අගමෙහෙසුන් වූවාය. සුප්රමබුඬ රජහු නිසා අමිතාවට සුභද්ර කාත්යාසයනාවය දෙවදත්තය යන දෙදෙනෙක් වූවාහුය. මායා ප්රරජාපතී දෙදෙන සු‍දධෝදන මහ රජහුතිසා මායාදේවීන් කුස උපන් පුත්රහතෙම විපදොත්තමවූ සර්වයඥවූයේය. යථොක්තවූ සම්යඋක් සම්බුද්ධයාණෝ බොධිසත්වම භූමියෙහි සිද්ධාර්ත්ථමකුමාරනම් වූ සේක.

(උපුටා ගැනීම නරෙන්ද්‍ර චරිතාවලොකන ප්‍රදීපිකාව)
 

එසෙනම් සිදුහත් කුමරු උපත ලැබූ ශාක්‍ය වංශය කුමක්ද?
 

මනු රජුගෙන් පටන් ගන්නා මහාසම්මත රාජපරම්පරාව ඇත්තේ හෙලදිවය. සූර්‍ය වංශයට හිමිකම් කියන්නේ  හෙලදිවය.  ඒ පරම්පරාවෙන් පැවතගෙන එන ලෙස සිංහල බෝධිවංශයේ සදහන් ශාක්‍ය වංශයද යනු මේ හෙලදිවම පරම්පරාවකි. එසේනම් ශාක්‍ය වංශයේ උප්පත්තිය ලබනා සිදුහත් කුමරු ඉන්දියානුවෙක් වන්නේ කෙසේද?
 මෙච්චර කරුනු ඔබට අපහසුනම් සරලව මෙසේ ඉගි කීපයක් දිය හැක.
+අමි‍තෝදන රජ(සුද්ධෝදන රජුගේ සහෝදරයා) පුත් මහා ඝෝෂ හෙවත් මහතිස කුමරු සිදුහත් කුමරු මහන වීමට යද්දී හිස කෙස් කැපූ මගුල් කඩුව කිරිවෙහෙරේ තැන්පත් කල බව ධාතුවංශයේ ඇත. ඉන්දියාවේ ඉඩ මදි උනේ ඇයි?
+අමි‍තෝදන රජුගේ දුවට විවාහ කරදුන්නේ ලංකාවේ සුමන කියන ප්‍රාදේශීය පාලකයාය. නේපාලේ ඔච්චරට පාලකයන්  හිටියේ නැද්ද?
+අමි‍තෝදන රජුගේ පුතා කතරගම ප්‍රදේශයේ රජ වුනේ ඉන්දියාවෙන් එලවපු නිසාද?
 

අනික කරුන නම් ශාක්‍ය වංශය ඉන්දියාවේනම් ඉන්දියාවේ රජවරුන් ගැන ලංකාවේ සිංහල බෝධිවංශයේ,රාජාවලියේ හා මහාවංශයේ ලියා තැබීමට හේතු කිම? ඔවුන් ගැන ලියන්න ඉන්දියාවේ පොත් මදි වීද?

තව බොහෝ දේ මේ වශයන් ගැන කීමට තිබිනත් ඒවා ගැන දීර්ග විස්තර කිරීමට අනවශ්‍යවන්නේ සැබෑ ඉතිහාසය සොයන්නෙකුට මේ තොරතුරු ගත හැකි මූලාශ්‍ර අපමනය.
මේ පොඩි ලිපිය ලියන්නට මා සිතුවේ කාගේ හෝ කබල් ඉතිහාසයක් කටපාඩම් කර හැම දෙයක්ම කටට වැටෙනකම් ඉන්න, ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවට කඩේ දුවන කේවට්ටයන්ට අවදිවීමටය.!!!!! 

ආටානාටිය සූත්‍රයෙන් උපුටා ගැනීමක්


මේවා පිලිනොගන්නවුන්ට කල හැකි දෙයක් ඇත එනම් සූර්ය වංශයේ රාවණා රාජ පරම්පරාව හා මහාසම්මත මනු රජු හෙලදිව නොව ඉන්දියාවේ බව කියා අත පිසදමා ගැනීමය.

No comments:

Post a Comment