Monday, May 21, 2012

ගිජ්ජකූට පර්වතය හා හෙලදිව



බුදුන්වහන්සේ හා ගිජ්ජකූට පර්වතය සම්බන්ධ සිදුවීම් ගනනාවක්ම ත්‍රිපිටකයේ සදහන් වේ. ඉන් කීපයක් ගැන අවධානය යොමු කරමු.
ගිජ්ජකූට පර්වතය හා සම්බන්ද වැදගත් සූත්‍ර දේශනාවක් නම් ආටානාටිය සූත්‍ර දේශනාවයි.
මා විසින් මෙසේ අසන ලදි. එක් කලෙක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ රජගහ නුවර සමීපයෙහි වූ ගිජ්ඣකූට පර්වතයෙහි වැඩ වාසය කරති. එකල්හි සතරවරම් මහ රජදරුවෝ මහත් වූ යක්‍ෂ සේනාවෙන් ද, මහත් වූ ගාන්ධර්ව සේනාවෙන් ද, මහත් වූ කුම්භාණ්ඩ සේනාවෙන් ද, මහත් වූ නාග සේනාවෙන් ද, සතර දිශාවෙහි ආරක්‍ෂා පිහිටුවා බලසෙනඟ පිහිටුවා රැකවල් ලවා රාත්‍රියේ ප්‍රථම භාගය ඉක්ම ගිය කල්හි (තමන්ගේ) ශරීර ආලෝකයෙන් හාත්පස ගිජ්ඣකූට පර්වතය බබුළුවා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වෙත පැමිණ භාග්‍යවතුන් වහන්සේට හොඳාකාර වැඳ එක පැත්තකින් හුන්නාහුය. ඒ යක්‍ෂයෝ ද සමහර කෙනෙක් භාග්‍යවතුන් වහන්සේට වැඳ එක පැත්තක හුන්නාහුය. සමහර කෙනෙක් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සමඟ සතුටු වූවාහුය. සතුටු විය යුතු සිහිකට යුතු කථාව කොට නිමවා එක පැත්තක හුන්නාහුය. සමහර කෙනෙක් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දෙසට දොහොත් මුදුන් දී වැඳ එකපැත්තකට වී හුන්නාහුය. සමහර කෙනෙක් නාම ගෝත්‍රය කියා එක පැත්තක හුන්නාහුය. එක පැත්තක හුන්නා වූ වෛශ්‍රවණ නම් වූ මහරජ තෙම භාග්‍යවතුන් වහන්සේට මේ කරුණු කීයේය.(ආටානාටිය සුත්‍රය-දීඝ් නිකාය)
 
මෙහි සදහන් අන්දමට නාග,යක්ශ,ගාන්ධර්ව හා කුම්භාන්ග ගෝත්‍රයනට අයත් රජවරුන් හා පිරිවර සේනාවන් ආටානාටිය නමින් සම්මුතියක් ගිජ්ජකූට පර්වතයේදී ඇතිකරගෙන තිබේ. නමුත් ආටානාටිය සූත්‍ර දේශනාව ගැන විමසා බැලීමේදී ඒ සූත්‍ර දේශනාවේ ඇත්තේ එදා ලක්දිව පාලනය කල ගෝත්‍ර 4ක් බව පැහැදිලි වෙයි. එසේනම් ලක්දිව ප්‍රාදේශීය පාලකයන් හා පිරිවර සේනාවෝ ඉන්දියාවේ වෙසෙන බුද්ධශ්‍රාවකයන්ට වන අනතුරු වලක්වාගැනීමට සම්මුතියක් ඇතිකර ගැනීමට ගියේ ඇයි දැයි ගැටලුවක් ඇත. එතරමටම ඉන්දියාවේ රජවරු නැති උනේ ඇයි? ලංකාවේ පාලකයන් හා ඉන්දියාව අතර තිබූ සම්බන්ධය කුමක්ද?

එදා බුදුන්වහන්සේ වැඩ සිටි ආටානාටිය සූත්‍රයේ සදහන් වන ගිජ්ජකූට පර්වතය හා රජගහ නුවර හෙල දිව තුලින් මතුකරගෙන තිබේ.
රජගල,නිල්ගල,බුද්ධංගල,සමන්ගල හා නුවරගල යන නමින් වලල්ලක් සේ පිහිටා ඇති විශාල ගල් පර්වත සහිත වූ අද අම්පාර බදුල්ල හා මොනරාගල දිස්ත්‍රික්කයන්ට අයත් ප්‍රදේශයක් එදා වේලුවනාරාමය යන නමින් මගධ රාජ්‍යටම අයත් වීය. ගිජ්ජකූට පර්වතය පිහිටියේද රජගහ නුවර නුදුරු වේලුවනාරාමය පිහිටි ස්ථානයේමය. මෙය මගධ රටේ අගනුවරට ආසන්න තැනක පිහිටා තිබිනි. අම්පාර දිස්ත්‍රික්කයට අද අයත් වන උහන,බක්කිඇල්ල ගොනාගල්ල මහඔය හා පදියතලාව යන ප්‍රදේශයනයුත් බිබිල මැදගම සිට බදුල්ල මිගහකිවුල මයියංගනය දක්වාත් අක්කරපත්තුව දක්වාත් විශාල ප්‍රදේශක් එදා මගධ රාජධානියට අයත්ව තිබුනි. ගල් ඔය ජලාශයෙන් අද වගා කරන සියලු කෙත්වතු ද එදා මේ රජදානියට අයත්ව තිබුනි. ගෞතම බුදුන්වහන්සේ වැඩසිටි යුගයේ බිම්බිසාර රජු මගධ අධිරාජයා විය පසුව අජාසත්ත රජු මෙහි රජ බවට පත්විය. හෙල මාගධී බස මෙහි භාවිතා කල භාශාවයි. ත්‍රිපිටකයේ නම් සදහන් මේ රජවරුන් ඉන්දියාවේ ලියූ කිසිම පොතක පතක ලියවිල්ලක සටහන්ව නැත.

තව සූත්‍ර දේශනාවක..........
එවිට භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ගිජ්ඣකූට පර්වතයෙන් බැස ´´සුමාගධා´´ නම් පොකුණ ඉවුරෙහි මොරනිවාපයට (මොනරුන්ගේ අභයස්ථානයට) පැමිණ ´´සුමාගධා´´ පොකුණ ඉවුරෙහි වූ එලිමහනේ සක්මන් කළෝය.(උදුම්බරික සිහනාද සූත්‍රය)
මෙහි සදහන් අන්දමය සුමාගධා නම් පොකුනක්ද ගිජ්ජකූට පර්වතය ආසන්නයේ තිබිය යුතුය. එය එසේද?
එසේම පලවෙනි සංගායනාව සදහා අජාසත්ත රජු සැදූ සප්තපර්නී ගල් ගුහාවත් ඒ ආසන්නයේම තිබිය යුතුය. හෙලදිව ඒ සප්තපර්නී ගුහාව අද රජගල ප්‍රදේශයේය.(කුඩගල හෙවත් කුඩයක හැඩය ගත් ගල් ගුහාව) එය එලෙසම හෙලදිව ඇත.
තවද ගිජ්ජකූට පර්වතය පාමුල සීතවනය ලෙස හදුන්වන උල්පතත් පිරිසිදු ජලයත් තිබිය යුතුය.(පැන් පහසුව සදහා) එයද එලෙසම හෙලදිව ගිජ්ජකූට පර්වතය පාමුල දැක ගත හැක. මෙලෙස දිය උල්පතක් පාසා හෙලදිව තුල පිහිටීම ව්‍යාජයක් වන්නේද?

එලෙසම සෑම තැනටම පොදු වූ ගඩොල් මෙතනටද වලංගුය. අශෝක රජුගේ වෙනත් නිර්මාන මෙන්ම ඉන්දියාවේ ගිජ්ජකූට පර්වතයේ නිර්මානය කල ඇති කුටිය ග්‍රීක හා හින්දු ගෘහ නිර්මාන ශිල්පයේ බලපෑම මත "ගඩොලින්" නිමවා ඇත. එහෙත් හෙලදිව අනුරාධපුර යුගයට පෙර නිර්මානය කල ගොඩනැගිලි කලුගල් පදම්කිරීමේ තාක්ශනයෙන් නිර්මානය කරන ලද ඒවාය. ඉන්දියාවේ ගිජ්ජකූට පර්වතය කියනා තැන ගඩොල් නිර්මන ඇත්තේ ඒ බුද්ධපරිනිර්වානයට පසු ඉදිකල නිසා නොවේද?

මේ ගැටලුව විසදාගැනීමට පහසුම ක්‍රමයනම් ලංකාවේ පාලකයන් ඉන්දියාවේ ජීවත්වන්නනට ආරක්ශාව සපයන්න ගියේ ඇයි දැයි සොයා බැලිමෙනි..!!!!!

No comments:

Post a Comment