Tuesday, March 20, 2012

දෙව්දත් පොලව පලාගෙන අපායේ ගියා කියලා ඒක ඇත්තක්ද?

දේවදත්ත පංචානන්තරීය අකුසල කීපයක්ම කරගත්තා. මාතෘ ඝාතක,පීතෘ ඝාතක, ලෝහිත උප්පාද,සංඝ භේදය,අරහත් ඝාතක කියන පංචානන්තරිය පාප කර්ම වලින් එකක් හෝ කලොත් ඒ පුද්ගලයා අවීචි මහා නරකාදියේ උපදිනවාමයි.සමහර වෙලාවට අපි කියන්නේ පන පිටින් අපායේ ගියා කියලා. මොකද්ද මේකේ අදහස? මේකේ ධර්මාකූලව විග්‍රහ කරන්න ඕනේ. පන පිටින් අපායේ යනවා කියන්නේ පංචාන්තරීය අකුසලක් වගේ ප්‍රබල අකුසල කර්ම සිදුකලාම ඒ අකුසලය කල පුද්ගලයා ඒ ගැන විශාල වශයෙන් දුක්වෙනවා. දේවදත්තත් ඒ වගේ දුක් වුනා. ඒකනේ අන්තිම මොහොතේ තමන්ගේ ශිශ්යනට  කිව්වේ බුදුන් දකින්න ජේතවනාරාමේට අරගෙන යන්න කියලා. එහෙම යද්දී තමන් කොයිතරම් හතුරුකම් කලත් බුදුන්වහන්සේගෙන් එක වචනයකින්වත් තමාට වරදක් නොවුන බව හිතලා දේව දත්ත දුක් වෙනවා. දැන් මනස හොදටම කඩා වැටිලා. මෙහෙම මනස කඩා වැටිලා ඉන්න උච්චතම අවස්තාවේදී මානසික වේදනාව දරාගන්න බැරුව මිය යනවා. මෙන්න මේවගේ වේදනාකාරී දෙයකට තමයි කියන්නේ පන පිටින් අපායේ යනවා කියලා. මිය ගිහිනුයි අපායේ යන්නේ කවදාවත් මේ ශරීරයෙන් අපායේ ඉන්න බැ. පැරනි සාහිත්‍ය පොත්පත් ලියූ අ‍ටුවාචාරීන් වහන්සේලා සමහර දේ සදහා මහා බරපතර වැරදි අර්තකතන දුන්නා. දේව දත්ත පොලොව පලාගෙන පන පිටින් අපායේ ගියා කියලා. බුදු දහමේ මෙහෙම දේ නැහැ. බුදුදහම එදාටත් අදටත් හෙටටත් ප්‍රායෝගිකයි. එහෙනම් ඒ දේවල් අදටත් විය යුතුයි.
[උපුටා ගැනීම-කර්මය හා පුනර්භවය(පූජ්‍ය පිටිදූවේ සිරිධම්ම හිමි) ]
--------------------------------------------------

මට මෙහෙම හිතෙනවා. ඔන්න දැන් අම්මා කෙනෙක් තමන්ගේ කුඩා දරුවට හද ගැන කියනවා. "පුතේ හදේ හාවෙක් ඉන්නවා, හද මාමා ඔයා බයියං ඔක්කොම කැවොත කිරි පැනි ගෙනත් දෙනවා" කියලා.එතකොට අම්මා දන්නැද්ද හදේ හාවෙකුත් නැ,තියෙන්නේ ආවාට ,කිරි පැනි ගෙනත්දෙන්නෙත් නැ  කියලා. දන්නවා ඒත් ඒක පොඩි ලමයට එහෙම කිව්වට තේරෙන්නෙත් නැ ඒත් හද ගැනත් කියන්න ඕනේ. ඒ නිසා අම්මා එහෙම කියනවා. අ‍ටුවාචාරීන් වහන්සේ කරන්නෙත් ඕකම වෙන්න ඇති. උන්වහන්සේ දන්නවා මෙහෙම වෙන්න බැ කියලා ඒත් ශ්‍රාවකයක අපාය ගැනයි අකුසල් ගැනයි කියන්නත් ඕනේ. ශ්‍රාවකයන්ගේ එක එක අවබෝද මට්ටම් තියෙන්නේ. ඒ නිසා ඔක්කොටම තේරෙන්න අඩුම මට්ටමෙන් පැහැදිලි කරනවා. පොඩි ලමයගේ බුද්ධිය වැඩෙද්දි ඇත්තටම හද මොනවගේද කියලා දැන ගන්නවා වගේ. ශ්‍රාවකටත් ධර්මය අධ්‍යනය කරගෙන යනකොට මේ විස්තර වල ඇත්ත නැත්ත දැන ගනීවී  කියලා අ‍ටුවාචාරීන් වහන්සේ සිතන්නට ඇති.

No comments:

Post a Comment